maandag 9 februari 2009

Le droit de grève

Iedereen kan vast ontelbare voordelen verzinnen om op een tropisch eiland te wonen – ik ken er zelf ook een paar – maar sinds een tijdje ken ik ook de nadelen ervan. Eentje daarvan komt uit eerder onverwachte hoek, maar is daarom niet de minste: het stakingsrecht. Algemeen erkend in Europa, en ruim ge(mis)bruikt op de Antillen. Sowieso wordt er voor het minste gestaakt, maar dat de Martiniquais nu echt ontevreden zijn, zullen we geweten hebben: het hele eiland ligt lam. En neen, ik heb het niet over de algemene Caribische laat het ons joie de vivre noemen – die zijn we gewoon – maar over complete stillegging van de locale economie. Angstaanjagend, vooral omdat het de eerste keer is dat ik zoiets meemaak.

Het begon allemaal op Guadeloupe. Een goeie 4 weken geleden is daar onrust ontstaan over de levensduurte: de benzineprijzen die overal dalen behalve hier, de lonen die 20% lager liggen dan in Europa tegenover de prijzen in de supermarkten die 30 tot 50% hoger liggen, het hoge werkloosheidscijfer (meer dan 30%, en dat vóór de economische crisis, want ook die heeft hier zowaar vertraging), noem maar op. En uiteraard konden de Martiniquais niet achterblijven op de Guadeloupéains. Integendeel, de achterstand moest worden ingehaald.

Omdat ik vaak op Guadeloupe ben, en de situatie van op de voet volgde, was ik een beetje voorbereid. Toen de staking hier begon te dreigen, ben ik dan ook regelmatig gaan tanken, om niet voor verrassingen komen te staan. Aan benzine dus geen gebrek, maar waar ik echter niet op had gerekend, was dat ze niet enkel de tankstations zouden sluiten, maar letterlijk alles. Bijgevolg ben ik niet op tijd naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen, en heb ik nu alleen nog maar spaghetti en rijst in huis. Lekker, ja, maar niet voor nu al 5 dagen aan een stuk. Af en toe gaan de warenhuizen een uurtje open, maar niet alleen worden de kooplustigen tijdens hun stormloop door de diehard-stakers bekogeld, er ligt stilaan niks meer in de rekken.

Wegen zijn overdag geblokkeerd, de haven is afgesloten. Als ik voor 7 uur ’s ochtends vertrek, kan ik nog naar kantoor. Broodjeszaken zijn gesloten, dus geen lunch voor de workaholics. Tenzij je de moed hebt om aan te schuiven bij het standje van de stakers. Niet zozeer mijn hongergevoel, maar mijn nieuwsgierigheid haalde het vandaag van mijn onzekerheid, en ik ging dan ook mijn portie van de rijst opeisen. Als enig meisje (en enige blanke), stond ik tussen beren van venten die eruit zagen alsof ze met een touw tussen hun tanden hun truck zouden kunnen voorttrekken. Scherpe reacties bleven gelukkig uit. Hier en daar een “salut la blonde” of een verder onverstaanbaar gegrom. Een gentleman stond me zelfs zijn plaats af in de rij. ’s Avonds raakte ik enkel weer voorbij de barricades door lang te onderhandelen en heel vaak en lief te glimlachen.

Machtsmisbruik? Zeker weten, want dat doen zij tenslotte ook. De enige reden waarom de stakers zo sterk staan, is omdat we op een eiland zitten. Ik heb me al te vaak vrolijk gemaakt over het hamstergedrag dat de mensen hier bij de kleinste oproer vertoonden. Pas nu begrijp ik waarom ; een eiland is immers heel gemakkelijk te isoleren. Sluit in België de tankstations en iedereen gaat tanken in Nederland, Duitsland of Frankrijk. Met de winkels, idem dito. Maar hier, wat gaan de mensen doen? Zwemmen naar de overkant tot ze worden opgevreten door de haaien? Juist, niet dus.

Het is een bizarre situatie. De ene helft van de bevolking manifesteert, de andere helft sluit zich thuis op. In het centrum van Fort de France heerst complete anarchie. Winkelruiten worden ingeslagen, de politie slaagt er niet in om menigte te bedaren. Gevechten breken uit, auto’s worden gemolesteerd. Maar eens voorbij de barricades, is er een ongekende rust op het eiland. Met Coldplay op de achtergrond rijd ik al cruisend over de lege wegen weer naar huis. Martinique ligt er prachtig bij rond deze tijd van het jaar. Alle bomen en planten komen stilaan in bloei. Was het maar altijd zo. Het kan hier zo ontzettend mooi zijn.


Thuisgekomen zoek ik voor in geval van nood de dichtstbijzijnde Belgische Ambassade op. Merde – die is in Parijs.


Iemand enig idee

hoe ik bij Minister De Crem zo’n C130 kan bestellen..?



2 opmerkingen:

UIL en SPIEGEL zei

Le droit de grève

Blij dat je weer schrijft, … spijtig genoeg met minder goed nieuws over het paradijselijke Martinique.

Je verhaal bewijst nog maar eens dat wij hier onvoorstelbare bofkonten zijn in ons apenlandje. OK de koopkracht daalt naar de 20% toe (heb ik me laten informeren) en er zullen mensen zijn die hierdoor in een vorm van armoede komen, maar uiteindelijk hebben we hier een behoorlijk systeem van sociale verzekering dat het merendeel van de bevolking nog een minimum verzekert. En toch wordt er door de doorsnee mensen hier veel meer geklaagd dan daar op Martinique heb ik de indruk.
Maar als de bom ginder dan barst is het blijkbaar meteen bingo …

Ik heb nooit er nooit bij stilgestaan dat een eiland een zo groot blokkeringrisico heeft. Een mens leert elke dag bij, maar jij wordt er nu aan den lijve mee geconfronteerd. Hopelijk duurt het niet te lang zodat je niet uitgehongerd wordt. Ik las ergens op een nieuwswebsite dat ze er in Parijs toch over aan het praten zouden zijn.
Voor de rest wordt er hier in geen enkel journaal of krant gerept over de problemen ginder. Je moet echt op het internet gaan zoeken, maar ja … ginder zit geen olie in de grond, dus totaal onbelangrijk voor de wereld. Zo zie je maar hoe de belangen verdeeld worden.

Ik benijd je momenteel niet daar aan het ander eind van de wereld en ben bezorgd, maar anderzijds weet ik dat je sterk en vindingrijk genoeg bent om je er voor een tijdje door te slaan.

Ik zou liegen als ik zeg dat ik de hele dag aan je denk. Daar is mijn werk iets te druk voor, maar om het kwartier of twintig minuten is niets overdreven.

Als het niet meer houdbaar is, geef dan een seintje. Dan bel ik naar Pieter voor een C 130 begeleid door een vijftal F 16 ‘s.

Veel goeie moed en hou ons op de hoogte.

Je UIL en SPIEGEL

Eliza Doolittle zei

Wat is dat daar allemaal. Het lijken wel oorlogstoestanden daar bij jou. Ik hoop dat je je staande houdt. Zolang de mensen daar maar vriendelijk blijven en je niet gaan bedreigen of zo, anders kom je stante pede maar naar huis. Liefs.